Trots om jullie verbonden te mogen houden in de eindejaarsperiode
28 december 2022
Welkom in het kloppende hart van het Orange-netwerk: de controlekamer van ons managementcenter. Hier houden we de vinger aan de pols van onze netwerken om onze klanten een uitmuntende dienstverlening te bieden. Maar wat als iedereen plots tegelijk eindejaarswensen gaat versturen? Onze collega’s Sylvianne en Francisco vertellen je graag meer over hun werk in de eindejaarsperiode.
Bekijk deze video of lees het volledige interview hieronder.
Hallo! Kunnen jullie jezelf even voorstellen?
Hoi! Wij zijn Sylvianne en Francisco van de operationele netwerkafdeling, waar we deel uitmaken van het bedrijfscontinuïteits- en crisisbeheerteam.
Het is onze taak om onze klanten een uitstekende service te garanderen, in ons streven naar operationele uitmuntendheid.
Wat maakt de eindejaarsperiode zo speciaal?
Het dataverbruik neemt op kerst- en oudejaarsavond plots exponentieel toe. Die piek houdt een 30-tal minuten aan. Ter vergelijking: de piek in dataverkeer tijdens een beslissende voetbalmatch houdt een viertal uur aan. Dat verschil in tijd maakt onze uitdaging er niet minder groot op, integendeel: tijdens de eindejaarspieken moet alles sneller gebeuren.
Onze IT- en netwerkpartners volgen ons netwerk en onze diensten dan ook op de voet, zodat ze snel kunnen ingrijpen mocht dat nodig zijn.
Hoe bereiden jullie je voor op deze periode?
Elk jaar herzien en delen we ons eindejaarsplan en waken we over de bedrijfscontinuïteit met onze stakeholders. Het plan voorziet geen extra netwerkcapaciteit, maar moet ons in staat stellen om alles wat een sneeuwbaleffect kan veroorzaken, onder controle te houden.
Hoe is het plan door de jaren heen geëvolueerd?
Het plan bestaat al sinds 2003. Het kwam er op initiatief van onze eerste CEO en moest er vooral voor zorgen dat onze klanten om middernacht een sms konden versturen en na afloop van het feest een taxi konden bellen. Uiteraard is sms vandaag niet langer het voornaamste kanaal. Tegenwoordig worden eindejaarswensen in de vorm van mobiele data over het netwerk verstuurd, al blijft het uitgangspunt wel hetzelfde: de best mogelijke klantervaring garanderen.
Het plan wordt overigens niet alleen in de eindejaarsperiode gebruikt. Ook in andere situaties wordt het uitgerold, zoals na de bomaanslagen in Brussel van 22 maart 2016. Dankzij ons plan hield het Orange-netwerk stand en feliciteerden de autoriteiten ons na afloop voor onze uitstekende dienstverlening.
Zo te horen leveren jullie samen met jullie team uitstekend werk! Bedankt voor jullie tijd en geniet van de eindejaarsfeesten.
#ProudToBeOrange
andere verhalen

Orange blijft in beweging voor de natuur
182 teamleden namen deel aan de #OrangeMoves4Nature challenge, georganiseerd in samenwerking met AtlasGO. Benieuwd hoeveel geld we ophaalden voor Natuurpunt en Natagora? Ontdek het in ons nieuwe artikel!

Orange is trotse partner van vrouwen in tech
Of zeggen we beter ‘WomInTech’? Dit studenteninitiatief stimuleert niet alleen genderdiversiteit in ingenieursstudies. Het zet ook het belang ervan in STEM-gebieden in de kijker. Bij Orange geven we dit doel graag een extra duwtje in de rug. Geen betere aanleiding daarvoor dan International Girls in ICT Day op 27 april.

Orange recap: inzetten op het tech-talent van morgen
Om een brug te slaan naar het tech-talent van morgen was Orange Belgium aanwezig op verschillende events. Ons doel? Verbinden met jonge tech-professionals, innovatie in de kijker zetten en diversiteit promoten in de sector. Van inspirerende gesprekken tot hands-on ervaringen, dit is hoe we samen bouwen aan de technologie van morgen.