Orange Belgium daagt EPHEC-studenten uit voor zijn digitale merk ‘hey!’
5 juni 2023
We lanceerden hey!, ons 100% digitale merk, om te voldoen aan de behoeften van digitaal actieve klanten. En als wij digitaal zeggen, zeg jij … Gen Z. Inderdaad. Studenten zijn nu meer online dan andere generaties ooit waren. Dit maakt van hen het perfecte klankbord om de behoeften en verwachtingen van het doelpubliek van hey! te onthullen.
Een dreamteam hackathon
Ons merk hey! is slechts één voorbeeld van hoe Orange Belgium alles op alles zet om te innoveren. En innovatie betekent ook samenwerken met partners die een meerwaarde zijn voor je business. Daarom is hey! trotse partner van EPHEC, een hogeschool vol pientere geesten die hun skills aanscherpen om een verschil te kunnen maken.
Geen betere manier om mee dat verschil te maken dan met een uitdagende hackathon. Daarom nodigden we op 17 en 18 april een dreamteam van 11 EPHEC-studenten uit, zorgvuldig geselecteerd door 3 van hun professoren, in een hotel in Brussel. Tijdens dit tweedaagse avontuur werden alle studenten – sommigen van hen waren influencers – omgedoopt tot hey!-ambassadeurs die hun sociale netwerken inzetten om het merk te promoten. Een straf voorbeeld van cocreatie.
Studenten met een missie
De belangrijkste vraag die de studenten tijdens de hackathon moesten beantwoorden was: hoe kan hey! zijn jongerenaanbod nog beter communiceren?
We startten de hackathon met een heerlijk ontbijt. Zodra al dat brainfood verteerd was, kregen de studenten de briefing. Die sloot perfect aan bij een professionele consultancyopdracht binnen digital marketing. Deel van de opdracht was om ambitieuze KPI’s te bereiken, binnen een maand en binnen een vooropgesteld budget. Om de briefing zo goed mogelijk aan te pakken, kregen de studenten net als een agency toegang tot de tools die Orange Belgium en hey! gebruiken.
Na de lunch waren de deelnemers klaar voor een middag brainstormen en contentcreatie. En na inspanning komt natuurlijk ontspanning. Daarom sloten we de dag af met een portie bowlen en een gezellig diner.
Unieke leeromgeving
Op de tweede dag dompelde team hey! de studenten onder in werk- en coachingsessies. We sloten de hackathon af met het finetunen van de input en het voorbereiden van de follow-up van dit project. Die follow-up vond plaats op 17 mei, de dag waarop hey! alle deelnemende studenten uitnodigde op het kantoor van Orange Belgium. Daar presenteerden ze de resultaten van de hackathon. Hierna verdiepten team hey! en de studenten zich in de strategie en de belangrijkste leerpunten. Al dat harde en indrukwekkende werk beloonden we met een heerlijke lunch en gezellige borrel.
We zijn ontzettend trots dat de EPHEC-studenten hebben genoten van de hackathon en er ook uit hebben geleerd: “Ik vond het leerrijk om direct te kunnen communiceren met mensen uit het werkveld”, vertelt Ghadir Awad Smeha. "Tijdens de hackathon kon ik de vaardigheden die ik tot nu toe heb geleerd in praktijk brengen en zo inzicht krijgen in de uitdagingen en mogelijkheden waarmee bedrijven worden geconfronteerd."
Waarom een hackathon?
Het team van hey! koos er bewust voor om weg te stappen van de traditionele marketingpaden. In plaats van veronderstellingen te doen, wilde hey! zijn doelgroep liever persoonlijk ontmoeten. Dat leverde niet alleen nuttige inzichten op voor hey!, ook de studenten leerden heel wat bij over de uitdagingen en voordelen van werken bij een groot bedrijf, zoals Orange.
EPHEC-student Alexandre Lagache legt uit: “Een van de verschillen tussen schoolprojecten en professionele projecten zoals deze, is dat we op school geen goedkeuring van een specifieke afdeling nodig hebben om bepaalde taken uit te voeren. We denken minder na over de potentiële impact van een actie op een bedrijf.”
Malika Benbelaid, een van de deelnemende studenten, is het hiermee eens en vult aan dat een hackathon een goede manier is om een doelgroep echt te leren kennen: “De belangrijkste tip die ik aan elk bedrijf zou willen geven, is om voldoende tijd te nemen om je doelpubliek te leren kennen”, verduidelijkt ze. “Vraag je af hoe je met hen wilt communiceren. Zodra je de tone of voice te pakken hebt, kun je je creativiteit de vrije loop laten. Experimenteer met verschillende soorten publicaties en ontdek welke jouw publiek het meest aanspreken.”
De kracht van cocreatie
Na deze hackathon zijn we er nog meer van overtuigd dat cocreëren met studenten belangrijk is. Team hey! kon rechtstreeks samenwerken met zijn doelgroep, wat een eerlijke blik van buitenaf en tal van verfrissende communicatie-ideeën opleverde.
Bedankt, EPHEC, om de start van onze samenwerking zo onvergetelijk te maken. Of zoals student Laurent Meuthen het zo mooi zegt: "Het was een unieke ervaring die ons een leven lang zal bijblijven." Meer nog, het is zelfs een ervaring waaraan volgend jaar waarschijnlijk nog meer EPHEC-studenten kunnen deelnemen. We kijken er nu al naar uit!
Ook zin in een uitdaging?
Of je nu net van school komt of meer ervaring hebt, Orange Belgium is op zoek naar allerlei profielen om zijn geweldige team te versterken. Check onze vacatures en vind vandaag nog het professionele avontuur waarmee ook jij #ProudToBeOrange wordt.
andere verhalen
Orange Summer School inspireert 10 jonge tech-ingenieurs
De Orange Summer School, een initiatief van de Tech Academy by Orange, biedt ingenieursstudenten, trainees en pas afgestudeerden een unieke praktische en persoonlijke leerervaring. Net als vorig jaar was deze editie een echte eye-opener voor 10 jonge techliefhebbers én een verfrissende ervaring voor ons eigen Orange-team. Hoe hebben deelnemers Killian, Anne-Marie en Cedric het ervaren? Let’s find out.
Mooie enquêteresultaten bevestigen dat Orange een fantastische werkgever is
Na een grondige analyse delen we graag de resultaten van onze recentste betrokkenheidsenquête. Onze medewerkers zijn duidelijk #ProudtobeOrange, en dat gevoel wordt dag na dag sterker. Ontdek welke positieve dingen onze teams verteld hebben over hun job bij Orange.
Orange blijft in beweging voor de natuur
182 teamleden namen deel aan de #OrangeMoves4Nature challenge, georganiseerd in samenwerking met AtlasGO. Benieuwd hoeveel geld we ophaalden voor Natuurpunt en Natagora? Ontdek het in ons nieuwe artikel!