Orange betrekt alle medewerkers bij zijn datatransformatie
27 februari 2023
Data en artificiële intelligentie hebben een steeds grotere invloed op het bedrijfsleven en veranderen de manier waarop ondernemingen werken. Orange is trots om in deze datatransformatie een leidende rol te spelen en zich bezig te houden met de strategische vraagstukken en uitdagingen die ermee gepaard gaan. Wat is bijvoorbeeld de precieze impact van data en AI op onze activiteiten, strategie en mensen? We vroegen het aan onze Director Data and Market Research, Benoit Berthelot. Hij deelt zijn inzichten over de evolutie op het gebied van data & AI en vertelt ons wat dit betekent voor alle stakeholders van Orange, inclusief onze medewerkers.
Hallo Benoit, kan je ons wat meer vertellen over jezelf, je team en wat je job inhoudt?
Als hoofd van Data and Market Research is het mijn taak om ruwe gegevens om te zetten in waardevolle inzichten. Op basis van die info help ik het bedrijf slimme keuzes te maken. Mijn team van data-experts, -analisten en -wetenschappers werkt samen met andere afdelingen zoals IT, netwerk, financiën en hr. Zij zorgen ervoor dat onze gegevens kwalitatief en toegankelijk zijn en beheerd worden in een conform, schaalbaar en toekomstbestendig ecosysteem. We werken allemaal samen om de meest rendabele projecten te prioriteren en op te leveren op basis van de meest bruikbare gegevens. Data & AI is echt een teamprestatie. Iedereen speelt een sleutelrol!
Welke impact hebben data & AI op de activiteiten en strategie van Orange? Waarom is het zo belangrijk en wat hebben we al bereikt?
Tien jaar geleden werden data nog als een optie beschouwd. Dat is tegenwoordig wel anders. Vandaag vormen ze de kern van Orange Ahead, ons strategisch plan, en zijn ze gewoonweg een must-have in de huidige snelle telecomindustrie. Bij Orange beseffen we hoe cruciaal data & AI zijn voor ons succes. Of het nu gaat om de hyperpersonalisatie van de klantervaring, het bouwen van slimmere netwerken, het optimaliseren van onze fygitale kanalen – data & AI maken al onze strategische doelen mogelijk.
Gepersonaliseerde suggesties over alle kanalen heen, fraudedetectie, chatbots ... Dit zijn slechts enkele van onze succesvolle toepassingen waarvoor we onszelf een enorme schouderklop kunnen geven. Een andere reden waarom we in dit opzicht #ProudToBeOrange zijn, is ons strategisch partnerschap met Google. Dankzij deze samenwerking kunnen we nog meer uitdagingen aangaan en onze cloudcapaciteit opschalen. En deze overstap naar de cloud is nog maar het begin … Er zit nog veel meer aan te komen!
Met data & AI genieten onze klanten van een gepersonaliseerde service, snellere responstijden en een betere netwerkdekking en -prestatie. Maar hoe komt het de medewerkers van Orange ten goede? Moeten zij vrezen dat machines hen op termijn gaan vervangen?
Geen paniek: om op grote schaal waarde te leveren, zal artificiële intelligentie altijd mensen nodig hebben. Bij Orange geloven we in het empoweren van onze medewerkers zodat ze het beste van zichzelf kunnen geven. En met onze focus op data & AI, krijgen ze hier als het ware superkrachten voor! Een voorbeeld: tegenwoordig worden netwerkproblemen in near real time door een algoritme gedetecteerd. Dat algoritme identificeert ook meteen de getroffen klanten. Dankzij dit geautomatiseerde proces kunnen onze teams zich meteen concentreren op de definitie, de prioritering en de opvolging van de corrigerende maatregelen in plaats van kostbare tijd te verliezen.
Onze medewerkers kunnen sneller, slimmer en efficiënter werken dan ooit tevoren. Het tijdperk van saaie, handmatige taken is voorbij. Dat is goed nieuws, want hierdoor is meer tijd en ruimte voor de strategische aspecten van het werk. Bovendien geven AI-systemen real-time feedback en coaching, waardoor werknemers beter presteren én hun doelen bereiken. Een win-winsituatie dus, zowel voor het bedrijf als voor de collega’s!
Hoe zal je ervoor zorgen dat iedereen mee is met deze hele datatransformatie en dat alle medewerkers hun plaats vinden in de herziene set-up?
Onze medewerkers zijn onze grootste troef. We zetten dan ook erg in op upskilling en training. Technologische kennis up-to-date houden is essentieel in de snelle wereld van vandaag – dat beseffen we maar al te goed. Daarom hebben we een specifiek data & AI-leertraject opgezet en een efficiënt bedrijfsmodel geïmplementeerd dat multidisciplinaire teams in staat stelt naadloos samen te werken. Onze medewerkers worden aangemoedigd om gebruik te maken van de vele mogelijkheden die er zijn. We zijn ervan overtuigd dat hun voortdurende groei essentieel is voor ons succes.
Data & AI is een zeer complex en technisch concept. Wat doen jullie om het concreter te maken voor de medewerkers?
Het is eigenlijk best grappig, want iedereen gebruikt en produceert elke dag data zonder het te beseffen. Maar inderdaad, data & AI worden soms vergeleken met een ‘zwarte doos’. Met opleidingen en initiatieven zoals onze Data Day van 13 februari, willen we die doos openbreken. Het doel van deze Data Day was om data & AI tastbaarder te maken voor onze mensen en hen te inspireren door te tonen waar onze data-experts aan werken. Datakwaliteit, dataprivacy en dataveiligheid gaan iedereen aan! Daarom wilden we een toegankelijk evenement organiseren waar alle medewerkers zich op hun plaats voelen.
Onze Data Day was een echte teamprestatie. Alle afdelingen namen deel aan de demo’s en infosessies. Ik wil dan ook van de gelegenheid gebruikmaken om hen te bedanken voor hun voortdurende steun en enthousiasme.
En graag willen wij jou bedanken, Benoit, voor dit interessante gesprek. Het is duidelijk dat het datatransformatieprogramma bij Orange de weg vooruit is. Met de focus op AI & data zullen onze medewerkers efficiënter kunnen werken, zich voortdurend bijscholen en deel uitmaken van baanbrekende projecten. Als dat niet iets is om enthousiast over te zijn!
#ProudToBeOrange
Zin om ons te vergezellen op deze reis naar de toekomst? We kunnen niet wachten om je te verwelkomen!
andere verhalen
Orange Summer School inspireert 10 jonge tech-ingenieurs
De Orange Summer School, een initiatief van de Tech Academy by Orange, biedt ingenieursstudenten, trainees en pas afgestudeerden een unieke praktische en persoonlijke leerervaring. Net als vorig jaar was deze editie een echte eye-opener voor 10 jonge techliefhebbers én een verfrissende ervaring voor ons eigen Orange-team. Hoe hebben deelnemers Killian, Anne-Marie en Cedric het ervaren? Let’s find out.
Orange blijft in beweging voor de natuur
182 teamleden namen deel aan de #OrangeMoves4Nature challenge, georganiseerd in samenwerking met AtlasGO. Benieuwd hoeveel geld we ophaalden voor Natuurpunt en Natagora? Ontdek het in ons nieuwe artikel!
Trots om onze passie voor IT te delen met de volgende generatie
Orange gaat terug naar school! Tien van onze collega's hebben workshops georganiseerd voor tieners uit kansarme gezinnen. Ontdek hoe ze terugblikken op deze unieke ervaring.